THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Friday, August 7, 2009

Jadila Diri Sendiri Untuk Menjadi Hebat..

Ana pernah terbaca di alm sebuah buku bahawa jika kt tidah perlu menjadi org lain jika ingin menjadi hebat..
ceritanya begini..

Ada seorg pemecah batu yang sedang memecah kan batu di sebuah bukit. Dia bertungkuslumus memecahkan batu di bawah teriknya matahari. Dia serung mengomel tentang kenaifanya.

Pada suatu hari sedang di memecah keringt di bawah limpahan sinar cahaya matahari di melihat ke arah matahari dan berkata " Malangnya diri ini.... Alangkah baik kalau aku dicipta sebagai matahari yang besar, hebat, tinggi penuh megah.Boleh melimpahkan cahaya dan membakar sesiapa yang aku suka".

Sedang asyik dia memandang matahari tiba tiba dia merasa redup dan dingin. dia melihat ada gumpalan awan besar berwarna gelap sedang menutupi matahari.

"wah, awan lebih hibat rupanya! Ia boleh menghalang cahaya matahari".

Dia mula berfikir alangkah bertuahnya jikalau dia dapat menjadi awan.

"Alangkah hebatnya awan dgn ukurannya sperti raksasa, boleh berarak ke mana sahaja dan mengalahkan matahari". Tingkahnya dlm hati.

Sedang matanya leka mengekori awan, tibatiba awan tersebut terserak dan berpecah apabila membelah bukit tinggi.

"Malangnya diriku ini dan alangkah baiknya jika aku menjadi bukit yg dpt mengalah kan awan dan menumpaskan matahari," gerutan hatinya sambil melihat dirinya.

Tiba-tiba dia terfikir bahawa sebuah bukit dapat dikalahkan dengan seorg pemecah batu.

"Dan pemecah batu itu adlah aku!"

Dgn penuh bertenaga dia melaungkan, " Aku sebenarnya lebih hebat drpd bukit, lebih gagah drpd awan dan lebih kuat drpd matahari. Aku hanya perlu bersyukur atas pemberian yang telah diciptakan Allah utk ku.

Selepas itu dia menerus kan kerjanya dgn penuh bersemangat dan bangga..

Jadi kt tidak perlulah menjadi org lain atau ingin menjadi org lain. Kerana kt lebih hibat daripada mereka. Kt diciptakan dengan pelbagai kehebatan. Ada yang pandai dlm akedemik, ada yg pandai dlm sukan dan bermacam-macam lagi. Cuma kt tidak sedar akan kehebatan kt itu.

Tetapi jikalau kt tahu akan kelebihan kt itu jgn lah kt sombong dan bongkak keran allah boleh menggam bil semula kelebihan yg telah diberikan jika dia (Allah) mahu.

0 comments: